Niezgodna z prawem kontrola przedsiębiorcy. Czy możNA ją kwestionować?

Niejednokrotnie od naszych Klientów będących przedsiębiorcami, zwłaszcza tych z którymi na bieżąco współpracujemy lub mamy zawarte umowy o prowadzenia obsługi prawnej, dostajemy pytania dotyczące możliwości kwestionowania dokonywanych u nich czynności kontrolnych. Aktualnie materię tą reguluje Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U.2019.1292), a dokładnie normy prawne art. 59 tej ustawy, przewidujące prawo wniesienia sprzeciwu przedsiębiorcy wobec kontroli. Z uwagi na znaczną objętość treściową tego przepisu pozwalamy sobie nie dokonywać jego przeklejenia w tym miejscu, a jedynie wskazujemy, jakie okoliczności uzasadniają wniesienie sprzeciwu. Do takich okoliczności zalicza się m.in.:
- naruszenie zasad uprzedniego zawiadamiania przedsiębiorcy o planowanej kontroli,
- obowiązku okazania przedsiębiorcy legitymacji służbowej pracownika upoważnionego do przeprowadzenia kontroli po doręczeniu upoważnienia
- naruszenia zasady obecności przy czynnościach kontrolnych przedsiębiorcy lub osoby upoważnionej,
- naruszenia zasady przeprowadzania kontroli w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę i w miejscu jej prowadzenia,
- zakazu podejmowania i prowadzenia więcej niż jednej kontroli w tym samym czasie,
- naruszenia ustawowego czasu trwania kontroli
- zakazu przeprowadzania ponownej kontroli, za wyjątkiem przewidzianym przepisami prawa
Proszę pamiętać, że sprzeciw wymaga uzasadnienia. Sprzeciw wnosi się w terminie 3 dni roboczych od dnia wszczęcia kontroli lub wystąpienia którejś z w/w okoliczności. Organ ma trzy dni na rozpatrzenie sprzeciwu, zaś bezskuteczny upływ tego terminu jest równoznaczne z wydaniem przez organ postanowienia o odstąpieniu od kwestionowanych czynności kontrolnych. Od ewentualnej niekorzystnej dla nas decyzji przysługuje zażalenie.
Prawo to nasza pasja
Jesteśmy zespołem młodych, prężnych i ambitnych prawników, otwartych na ludzi i ich potrzeby. Spełniamy się, pomagając innym. Każdy Klient jest naszym najważniejszym partnerem, a jego bezpieczeństwo, zaangażowanie i zaufanie to nasz nadrzędny cel zawodowy.
